NPO vs kranten

De krantenlobby heeft duidelijk veel tijd en geld geinvesteerd in het lobbyen met de VVD en CDA. Dat is de enige conclusie die ik kan trekken als ik lees dat de NPO de boel op de schop moet gooien. Alle nieuwssites die concurreren met kranten (en specifiek met kranten) zouden moeten stoppen met functioneren. Volgens de VVD zouden deze sites oneigenlijk concurreren met de kranten.

“Kranten moeten proberen geld te verdienen op internet, de omroepen hebben dat soort beperkingen niet.”
- VVD

Natuurlijk moeten kranten proberen geld te verdienen op internet. Net als dat ze geld moeten proberen te verdienen met hun gedrukte versie. Dat is ook logisch. Maar het is onzinnig om te zeggen dat een krant geen geld kan verdienen met hun internetactiviteiten alleen maar omdat de publieke omroep ook nieuwssites heeft. Sterker nog, “ondanks” dat deze sites er zijn draait een site als NU.nl ook prima. En ook het Nederlands Dagblad, die ik persoonlijk niet associeer met vooruitstrevendheid, toont aan dat er wel degelijk visie is bij kranten om geld te halen uit online nieuws voor kranten. Hoewel ik betwijfel of dit een groot succes gaat worden doen ze bij het Nederlands Dagblad in ieder geval een poging.

Concurrentie is het zeker, als een omroep nieuws online publiceert via nieuwssites. Maar concurrentie is ook nodig om de partijen scherp te houden. Om ervoor te zorgen dat er innovatie is. Juist van een partij als de VVD zou ik verwachten dat ze dat wel zouden begrijpen. Maar nee, daar is geen sprake van blijkbaar. De mening van de kranten-lobby, die toch al belachelijke ideeen erop na houdt, wordt klakkeloos overgenomen bij de VVD.

Een mooie vergelijking kwam van Peter Boorsma:

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er helemaal mee eens dat ook de NPO niet aan de voorgenomen bezuinigingen kan ontspringen, en ik zie heel veel mogelijkheden om dat te doen. Maar simpelweg de hele internet-tak platleggen is gewoon niet de oplossing. Zeker nu de NOS als eerste zo goed bezig is.

2 thoughts on “NPO vs kranten”

  1. Je zou het ook nog verder door kunnen trekken. Denk bijvoorbeeld eens aan kranten als de Metro en Spits. Gratis en commerciële kranten die alsnog winst maken… ondanks dat ze op zich niet zo heel erg veel op internet doen.

    Het doet me ook denken aan de platenmaatschappijen vs. internet. Men wil zichzelf niet aanpassen, dus gaat men maar vol in de aanval om een onomkeerbare verandering te proberen te stoppen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>